20.10.05

Jäähyväiset tenteille

Tiesitkö, että EK221, 223, 225 ja 226 aineopintotenttejä voi suorittaa myös vaihtoehtoisilla tavoilla: esseen tai lukemispäiväkirjan avulla? Yksityiskohtaiset ohjeet löytyvät oikeanpuoleisesta linkistä (Ohjeet jne). Näkemykseni on, että perinteinen tentti ei ole kovin hyvä oppimisen muoto, ja haluan siksi rohkaista opiskelijoita kokeilemaan näitä vaihtoehtoisia suoritustapoja. Tutustukaa ohjeisiin ja kommentoikaa! Niissä on varmaan vielä paljon kehittämisen varaa.

Kreikanopiskelusta: kommentteja kommentteihin

Kiitokset kaikille, jotka osallistuivat Päivin aloittamaan keskusteluun kreikan opiskelusta ja sen hyödyllisyydestä teologin ammattitaidolle. Tässä joitakin omia kommenttejani keskusteluun (Välikertauksen yhteydessä ollut palautesivu antanee vielä lisää näkökohtia, mutta niistä myöhemmin):

1) Tällä hetkellä kreikka samoin kuin muut klassiset ovat pakollisia kaikille A1-linjalaisille. Kirkon kanta alkukielten osaamiseen on se, että kirkon virkaan vihittävältä ne edellytetään. Tämä kanta pitää teologikoulutuksen maassamme kiinni klassisessa perinteessä, mutta on ymmärrettävää, että kaikkien opiskelijoiden ei ole nykyisen tiedon tarjonnan keskellä helppo motivoitua alkukielten työläistä kursseista. Mitään viisasten kiveä tähän ongelmaan ei ole. Voin vain toivoa, että moni muukin kuin vain "Rusaccho" innostuisi kreikasta ja kokisi, että "uusi taito on sittenkin vallan hyvin saavutettavissa".

2) Toivomuksissa opetuksen suhteen oli paljon hyvää ja kritiikki oli rakentavaa. Olen samaa mieltä mm. siitä, että yksi kreikan opettajan tärkeimmistä tehtävistä on keskittyä kaikkein olennaisimpaan. Harjoituksien läpikäyminen on ikuisuusongelma, johon ei tunnu löytyvän hyvää ratkaisua. En uskaltaisi mennä siihen, että harjoitukset kävisi läpi pelkästään opettaja. Pelkään, että tämä systeemin passivoisi opiskelijoita. Opettajalta katoaisi kosketuspinta siihen, kuinka hyvin opetus menee perille. Ja kuka sitten tekisi ne "hyvät virheet", jotka antavat opettajalle mahdollisuuden opettaa ja kerrata asioita? Yksi tärkeä asia muistaa on myös se, että meidän oppimistapamme ovat hyvin erilaisia. Toinen oppii paremmin kuuntelemalla kun taas toinen kotona rauhassa lukemalla tai KAMUa selaamalla. Muistimmekin toimii kovin eri tavoin. On syytä analysoida omaa oppimistaan ja noudattaa sitä systeemiä, joka tuntuu toimivan parhaiten. Opetukseen kohdistuu myös paljon ristikkäisiä vaatimuksia juuri siksi, että se menetelmä joka auttaa toista ei välttämättä toimikaan toisen kohdalla.

3) Sanakirjan käytöstä tenteissä. Nyt toteutettava käytäntö pyrkii yhdistämään kaksi tavoitetta: toisaalta ei ole järkevää opiskella mitään kieltä ilman, että pyritään ainakin jossain määrin hallitsemaan kielen keskeistä sanastoa. Tämä tavoitteen on määrä toteutua välikertauksien avulla. Toisaalta pyrimme välttämään sitä, että UT:n kreikankielisen tekstin kääntäminen tapahtuisi pelkästään suomenkieliseen käännökseen nojautuen tai sitä ulkoa opetellen. Siksi sanakirja saa olla mukana lopputentissä, jossa tentitään UT:n tekstejä. Jos joku tenttii sekä välikertauksen/välikertauksia että lopputenttiä, hän tenttii tenttinsä kahdessa vaiheessa. Sanakirja saa olla mukana vain loppukertausta tehdessä.

14.10.05

30.9. tentit arvosteltu

Tiedekuntatentin 30.9. tentit on nyt korjattu ja tulokset nähtävillä eksegetiikan laitoksen ilmoitustaululla. Selvitän sitä mahdollisuutta, että jatkossa voisin ilmoittaa tulokset myös netissä. Esimerkiksi niin, ettei opiskelijan nimi näkyisi tuloslistassa, ainoastaan opiskelijanumero.

Tiedotan tässä yhteydessä myös siitä, ettei perinteinen tentti ole ainoa tapa suorittaa EK200-tenttejä. Vaihtoehtoisia suoritustapoja ovat lukemispäiväkirja ja essee. Tulen antamaan tulevaisuudessa tarkemmat ohjeet niin esseiden kuin lukemispäiväkirjojen kirjoittamiseen.

5.10.05

Uutta tietoa UTE/EK 200 -tenteistä

Eksegetiikan laitoksen johtoryhmässä on nyt käsitelty kysymystä vanhojen UTE 200- ja uusien EK 200 -opintokokonaisuuksien suhteesta. Päädyttiin seuraavaan ratkaisuun. Jos opiskelija suorittaa osana vanhamuotoista opintojärjestelmää 10 OP:n EK 200 -aineopintokokonaisuuden, joka on kuormittavuudeltaan selvästi laajempi kuin vastaava VTE/UTE 200 -kokonaisuus, hänen hyväkseen luetaan opintoviikkoina tehty ylimääräinen työ. Siis jos joku suorittaa EK 200 -kokonaisuuden, jonka laajuudeksi arvioidaan vanhojen OV-vaatimusten mukaan esim. 6 opintoviikkoa, hänelle rekisteröidään 6OV/10 OP:n suoritus. Suoritus pysyy kymmenenä opintoviikkona, vaikka opiskelija siirtyisikin myöhemmin uuteen järjestelmään. Näin ei synny ylimääräistä etua.

Huomatkaa, että tämä koskee vain niitä EK 200 -tenttejä, joiden kuormittavuus on selvästi suurempi kuin vanhojen opintokokonaisuuksien. Kaikkien kohdalla ei näin ole.

Vanhojen vaatimusten mukaan opiskelevalla on kuitenkin laitoksen jo ennen tehdyn päätöksen mukaan oikeus suorittaa VTE - tai UTE -kokonaisuus vuoden 2004-2005 opinto-oppaan mukaisesti, jos hänellä on tällainen kokonaisuus kesken. Kokonaisuus katsotaan olevaksi kesken, jos (1) opiskelijalla on jo kokonaisuudesta tentittyjä kirjoja tai (2) hän on aiemmin sitonut jonkun suoritetun luentosarjan osaksi jotakin VTE/UTE ainekokonaisuutta.

3.10.05

Kuinka tärkeää kreikka on teologille?

Kreikan opetuksesta en ole ehtinyt kirjoittaa vielä oikein mitään. Päivi aloitti keskustelun. Päivin koko teksti löytyy kommenttina kohdasta "Risto Uron blogi avattu". Kopioin alle kysymyksen, jota toivon muidenkin kommentoivan. Kuinka tärkeää kreikan taito teologille tämän päivän maailmassa on?

Tiedoksi vielä niille, jotka odottavat tarkempia tietoja vanhojen UTE 200- ja uusien EK200 -kokonaisuuksien suhteesta. Laitoksen johtoryhmä päättää linjauksesta ensi keskiviikkona. Sen jälkeen tiedotan asiasta tarkemmin.

Mutta tässä siis katkelma Päivin kommenteista:

***

Tiedoksi: ei liene uutinen, mutta opiskelijan ajankäytöstä taistelee kovin moni kiinostava asia. Rehellisesti sanoen, kreikan opinnot eivät tässä kisassa ole kovin vahvoilla. Syykin on yksinkertainen: äkkipäätä katsoen näyttää siltä, että juuri näissä opinnoissa tuotos-panos-suhde on aika vaatimaton. Siis sama ajankäyttö johonkin muuhun teologian osa-alueeseen näyttäisi tuottavan huomattavasti enemmän asiantuntemusta. Tämä on hidasta ja vaivalloista ja siksi joudun jatkuvasti kysymään motivaatiotani.Minulla ei ole hyvää vihjettä opiskelijan motivoimiseksi - mutta niinähn se on, että jos haluaa, niin oppi mitä tahansa ja tekee mitä hyvänsä, vaikka se olisi kuinka vaivalloista!

Seuraava kysymykseni ei ole kritiikkiä, vaan aivan vilpitön kysymys. Jos tiedän, että minusta ei tule eksegetiikan tutkijaa - ja tiedän sen - niin onko kreikan osaaminen todella välttämätöntä? Tarvitseeko teologin osata lukea Ramatttua alkukielellä? Jos mahdollisena tulevana teologina vain luotan eksegetiikan tutkijoiden ammattitaitoon ja osaamiseen? Ja samalla tavalla toivon heiltä/teiltä oman tulevan erityisosaamiseni tunnustamista?

***